Остават броени дни до старта на нашия нов сайт!

Последни публикации

Био козметиката - между маркетинговия етикет и реалността за продукта

Източник BioFach, превод Гергана Кабаиванова

Снимка Ambro
През последните месеци темата за био ментетата в козметиката е на фокус. В началото на годината едно проучване на Центъра за защита на потребителите в Хамбург раздвижи нещата.

Защитните потребителски организации осъдиха няколко марки, които са се позиционирали като био и натурална козметика, а не покриват изискванията за такива претенции. Организации като американската Асоциация на био потребителите също повдигна въпроса и се противопостави на "фалшивата органична козметика".

Този въпрос беше проучен също в изследване на британската компания за пазарни проучвания Organic Monitor, както и в августовския брой на германското списание за потребителски тестове Öko-Test. И от двете места са категорични, че обикновено сертифицираните продукти съдържат това, което потребителят очаква от една био козметика.

Илюстрация BioFach

Може да се има доверие на сертифицираните марки био козметика със знак за био
Био козметиката не е ново явление. Термините „натурален”, „био” или „еко” често пъти може да се окажат съмнителни. Официално няма разпоредба, с която могат да се предприемат действия срещу надписите с подвеждаща информация върху бурканчетата с крем и флаконите с шампоан, тъй като - за разлика от храната – все още няма правно съществуващи стандарти за био козметика.


Въпреки това, потребителите могат да бъдат сигурни за продуктите, сертифицирани с един от международните био знаци. Такива частни стандарти има разработени в Германия, Франция, Великобритания, Италия и САЩ (например BDIH, Ecocert, ICEA, Natrue, NSF/ USA, Soil Association), които издават съответния био знак, след като продукта е бил сертифициран.
Продуктите, носещи такъв знак са достоверни, както вече и критиците са единодушни за това.


Натурална козметика без био знак е менте
Германското списание за потребителски тестове Öko-Test е изследвало 34 козметични продукта, които претендират да са „натурални” и „био”, но ни се пробутват без био знак. Списъкът включва имена като The Body Shop, L'Occitane и Yves Rocher до продукти на марките Schwarzkopf & Henkel и Garnier L'Oréal. Öko-Test е открил между 15% и 60% синтетични съставки в тестваните проби от тези продукти и заявява: "Става дума за огромен брой  такива продукти". Списъкът с откритите пропуски включва използването на съмнителни химически консерванти като хлорфенезин или натриев салицилат, или пък спорните PEG и техните производни, които не са разрешени в истинската био козметика.

В допълнение, Öko-Test коментира остро синтетичните оцветители и аромати, както и други синтетични вещества, които са спорни или съмнителни. Например такива са субстанциите, които могат да отделят формалдехид, за който има сериозни съмнения, че причинява рак. Също така Öko-Test  обръща внимание на сивия сектор: Някои козметични съставки, като глицерина например, могат да бъдат произведени както от растения, така и от минерално масло. Единствено утвърдените био знаци за истинска натурална козметика са гаранция за растителен произход.


Резултатът от теста: Продукти, които се рекламират като съдържащи растителни и естествени съставки, а всъщност използват спорни химични съставки въвеждат потребителите в заблуждение, но е трудно да се предприемат действия срещу такива измами. Така например опитите на Центъра за защита на потребителите в Хамбург да увещава в измама някои от големите производители на конвенционална козметика са се оказали неуспешни.


Проучване сочи значителни различия в степента на натуралност.
Наскоро Organic Monitor е провело проучване, в което са разгледани над 50 международни марки. Те са били оценявани по степен на натуралност, определяна чрез анализ на съставките и формулите. Сертифицираните био  козметични продукти, постигнали най-висок рейтинг на натуралност (9-10), следвани от чистата натурална козметика (5-7), полу-натурални (3), козметика вдъхновена от природата -две точки и конвенционалната козметика - само една точка.

Проучването установило забележително разминаване между маркетинговите етикети за „100% натурални” и степента на натуралност на формулите, която се оказала ниска и също така подчертава значението на сертифицирането като сигурен знак за достоверността на продукта. Джуди Бийрлинг от Organic Monitor изтъква корелацията между сертифицирането и високото ниво на натуралност.

В повечето случаи натурални марки козметика от САЩ и Европа постигат по-добри оценки в сравнение с продукти от Азия и Латинска Америка, пояснява Organic Monitor. Новите (наскоро  сертифицирани) марки био козметика на мултинационалните козметични концерни заемат добри позиции в класирането. Авторите на проучването окуражават компаниите да предприемат пътя на сертифицирането, тъй като стандартите предоставят ясна рамка за доставка на суровините и разработка на продуктите, както и ясни насоки за потребителя, което допринася за изграждане на доверието.


Множеството био знаци и отчасти различните им изисквания объркват неспециалистите, затова защитните потребителски организации, експертите и дори политиците призовават за универсална система за маркиране, подкрепена от подходящо законодателство.

Няма коментари:

Публикуване на коментар