"Тиби, диби, даби, дой...
Вкусно е да си герой"
Вкусно е да си герой"
Макар, че у дома не се гледа телевизия, тази забавна детска песничка за най-нашумелия здравословен продукт за децата успя да си намери пролука и да нахълта в ангажираното ми съзнание за да чопли там и да ме накара да я тананикам цяла седмица. После ме посрещна и в детската градина на големия ми син. На гардеробчето му беше оставена закачлива брошурка с ценни съвети за нас - майките. Авторитетен доцент доктор, председател на медицинско сдружение е подкрепил предлагането на този пълноценен продукт и малко по-нататък в книжката, хранителната компания, която го произвежда е изброила незаменимите качества на витамините и калция, с които той е обогатен.
Проявам интерес и goog-вам в мрежата за да разбера повече подробности. Оказва се, че големи наши творци са се трудили за да възпеят полезността на този уникален детски продукт. Бре! Доста труд и пари са хвърлени за да достигне той до нас потребителите, така че казвам си "Хаайде, да идем в магазина та да го видим и купим".
И ето ни там със сина ми, който е във възторг и подскача доволен. Не е трудно да го намериш - указателни реклами те посрещат още от входа на магазина. Ето го! Вече го държа, само момент... нека да погледна етикета... просто навик. А?! Мононатриев глутамат, ди и полифосфати, натриев нитрит, синтетични витамини А, C и E... Ама как така? Че коя от тези синтетични и чужди за организма добавки са пълноценни за децата? Натриевия нитрит е канцерогенен!!!
Истината е, че зад силно въздействащите реклами умело са прикриват несъвършени, често пъти вредни за човешкото здраве продукти. Тогава защо био продуктите не се рекламират така активно, след като единствено те имат контролирано и сертифицирано натурално съдържание и съвсем обективно и етично може да се твърди това в една реклама?
Защото принципите на био концепцията си противоречат с тези на съвременната реклама и маркетинг. Защото рекламата е добре планирано манипулиране на съзнанието с цел инертни и емоционални покупки.
Забележете, че всички реклами или ви обещават по-ниска цена, провокирайки така единствено вашата пестеливост или пък ви гъделичкат емоционално, заигравайки се със забавни игри за децата, неустоим вкус на храната, сексапилно излъчване на вас самите и пр. Прави ли ви впечатление и още нещо, че в никой обикновен магазин няма да ви предложат да се информирате за хранителната или козметичната стойност на продукта като прочетете етикета? В никой друг, освен в био магазина, където дори ще ви разяснят коя съставка как въздейства.
Преди всичко производителите и търговците на био продукти са и био последователи - убедени хора, които работят с любов и отдаденост. За да ни предложат продукцията си, те не разчитат на омайни песнички, с които да ни наложат да затанцуваме към магазина, а предприемат мъдро дълго обръщение, което да ни накара дълбоко да се замислим за да се убедим в същинските ценностти на биологичното.
Също така, няма да срещнете "крещяща био реклама", защото цената за изработката и излъчването на такава е много висока. Така например, в ценообразуването на масово предлаганите маркови стоки, маркетинговия бюджет е няколко пъти над себестойността им за да може ежеминутно да ви се показват от екрана, от страниците, по улиците... в детската градина. Това е една изключително неетична цена, която заплащате всеки път за прикрит нискостойностен продукт, заблуждаващ съзнанието ви в елитност и достойнство. Био продуктите не могат да си позволят такива маркетингови бюджети, но и производителите им не се стремят към това.
Нека не пропускаме, че някои форми на реклама, като пускането на листовки и брошури в пощенските кутии води до свръх разход на ресурси и генериране на безсмислен боклук. Био маркетингът не практикува това.
Като обобщение на всичко споменато до тук, бих финализирала така: био компаниите не изключват рекламата като подход към потребителя, но му въздействат чрез мъдрост, обективност и толерантност, ограничавайки се в разхода на природни ресурси.
А за мен като майка признавам, че ми е ужасно трудно да предпазя децата си от опасните предизвикателства на рекламата, защото тя най-силно въздейства на тях. Облъчени с погрешни послания от всякъде, на тях им е най-трудно да разберат, че храна не се яде за завление, а е основата на живота.
"Обогатена" храна.... щом е обогатена, значи са вложени някакви химически субстанции. Мерси! Предпочитам необогатени, натурални храни.
ОтговорИзтриванеЧела съм старателно съдържанието на "детски" пастет и "детски" шоколадови бонбони. Пълна химическа измишльотина, опасна за деца!
(А пастета четох, защото уличната котка не го искаше...)