Остават броени дни до старта на нашия нов сайт!

Последни публикации

Кампания Coolproducts за минимални изисквания за енергийна ефективност

Автор: Гергана Кабаиванова

Тези дни ми се развали компютъра. Оказа се, че вместо да бъде поправен е по-лесно и по-изгодно да си купя нов. Оказа се също така, че за трите си години, през които съм го използвала, той съвсем не е нов, както аз си въобразявах, а е било точното време да го сменя за нов (?!).  Покрай тези неволи се натъкнах и на някои други факти, които ме шокираха. Така например, компаниите за електроника насърчават закупуването на нови принтери веднага след като свърши тонер касетата, вместо тя да бъде подновена с нова, просто защото един нов принтер се продава на по-ниска цена, отколкото една тонер касета. Заложената преходност на електроуредите и електрониката, с която компаниите ни манипулират да купуваме все повече и повече от техните продукти вече е ни е известна, но някои търговски трикове минават всякаки граници. Питам се докога големите марки ще ни извиват ръцете? За мое успокоение попаднах на информация, която ме обнадежди, че по въпроса нещо се прави. Кампанията „Coolproducts for a cool planet” има за цел да постави амбициозни минимални изисквания за енергийна ефективност и други екологични аспекти на продуктите, продавани в Европейския съюз.



Източник: Активни потребители
В съвременния забързан свят всеки ден се появяват нови технологии, които консумират все повече енергия. Затова трябва да спрем и да помислим как бихме могли да намалим негативните последици за околната среда.
Енергийната ефективност е тема, която е на път да се превърне в основна задача на обществото. Продуктите, които използваме в ежедневието си – от компютри до телевизори и бойлери - консумират много енергия и влияят негативно на околната среда. Чрез употребата на бойлери се отделя същото количество вредни емисии, колкото в целия транспортен сектор. Ако искаме да спасим климата и природата, както и да намалим сметките си за електричество, трябва да принудим производителите да направят продуктите си по-екологични и ефективни. Също така трябва да подобрим рециклирането им и да се отървем от токсичните химикали, които се съдържат в част от тях.

Доста хора вече са направили първата крачка, зaкупувайки енергоспестяващи уреди. Проблемът е, че пазарът е преситен с много продукти. Няма регулация, която да способства за премахването на енергоемки продукти, а липсата на достоверна информация усложнява задачата още повече.

Добрата новина е, че ЕС работи по въпроса за поставяне на минимални екологични изисквания за продуктите, произвеждани на територията на 27-те страни членки. Според директивата (Директива 2009/125/ЕС) за екодизайн на електрическите уреди в бъдеще трябва да се произвеждат само продукти, които отговарят на определени условия за енергийна ефективност и други екологични изисквания. Амбициозната 10-годишна стратегия предвижда в европейската енергетика да бъдат инвестирани трилион евро за подобряване на ефективността и намаляване на замърсяването. Целта на стратегията е до 2020 г. въглеродните емисии да бъдат съкратени с 20%, използването на вятърна и слънчева енергия да нарасне с 20% и ефективността да се увеличи също с 20%.

Проблемът е, че доста влиятелни индустриални лобита са силно заинтересовани да попречат на потребителите да направят екологичен избор. Те целят да забавят и дори да спрат промяната. Кампанията „Coolproducts for a cool planet” решително се противопоставя на тези опити, показва какво се случва зад кулисите и популяризира мерките, които трябва да се вземат.

Климатици
Очаква се консумацията на електро-енергия от използването на климатици в Европа да нарасне повече от два пъти до 2020 г. и да достигне 75 TWh годишно. По тази причина кампанията „coolproducts” настоява:
• Задължително подобряване на енергийната ефективност на климатиците, които се използват за жилища и офиси.
• Задължително снижаване на загубите на електроенергия до 0 Вата, когато климатикът не се използва.
• Забрана да се използват в климатиците хладилни флуиди, които вредят на околната среда.
• По-амбициозно енергийно етикетиране, което реално да насърчава най-ефективните продукти.

Котли и бойлери
Те са отговорни за 25% от всички емисии на въглероден диоксид и имат същия принос като целия автомобилен транспорт. По тази причина кампанията „coolproducts” иска:
• Всички котли и бойлери в бъдеще да използват по възможност възобновяеми енергийни източници. В противен случай производството им да е съобразено с последните технологии и да отговарят на изискванията за „най-добра кондензация”.
• Консултантите в магазина и монтажниците на уредите да обясняват на потребителите значението на енергийните етикети от A до G, така че те да станат популярно и лесно средство за сравнение между различните стоки при покупка.
• Да се ограничи замърсяването на въздуха, околната среда и излъчването на вредни емисии.

Компютри, монитори, принтери
Бързото разпространение на интернет и на електронните услуги доведе до увеличаване на енергийното потребление и на количеството високотехнологични отпадъци. Очаква се използването на електроенергия в сектора да се увеличава с по 20 TWh годишно до 2020 г., затова кампанията coolproducts настоява:
• От 2012 година сертификатът Energy Star да се превърне в минимално изискване за компютрите в Европа.
• Да се въведат стандарти за енергийна ефективност за компонентите, които харчат допълнителна енергия (като мощни графични карти).
• Енергийна ефективност и в производството, не само във фазата на използване (производството на чипове и електронни схеми гълта много енергия и материали, което често се подценява в проучванията).
• По-малко токсични материали, повече рециклиране, по-дълъг живот на модулите, възможности за надграждане.

Телевизори
Телевизорите допринасят най-малко за 10% от потреблението на европейските домакинства. Производителите вече имат технология за производство на 50% по- ефективни модели. Важно е също да се вземат мерки и за свеждане до минимум на използването на опасни материали и подобряване на екологичните показатели.
Coolproducts иска:
• Строго ограничаване на консумацията на електроенергия от телевизорите предвид бързото технологично развитие.
• Допълнителен енергиен етикет, който информира потребителите и ги възпира да купуват най-големите модели.
• Екологични изисквания, които правят телевизорите по-лесни за рециклиране.

Електродвигатели
Електродвигателите са на трето място по потенциал за пестене на енергия след котлите и бойлерите. Чрез премахване на най-неефективни промишлени двигатели от пазара може да се постигнат големи икономии. Според coolproducts двигателите на бъдещето трябва да съчетават супер ефективни технологии с адекватна променлива скорост и контрол. Трябва да отпаднат по-големите, стари двигатели, чието потребление не може да се оптимизира спрямо нуждите на потребителя.

Хладилници и фризери
Хладилниците са сред най-големите консуматори на електричество в домовете ни. Въпреки подобряването на енергийната ефективност в последното десетилетие, европейците все още използват 122 TWh електроенергия годишно за захранване на хладилници и фризери. Какво иска кампанията coolproducts:
• Промяната на остарялото енергийно етикетиране за хладилници (тъй като клас А вече не отговаря на най-ефективните хладилници на пазара).
• Забрана от 2013 г. нататък да се произвеждат хладилници от енергиен клас А и А+.
• Забрана на охладителни течности, които вредят на околната среда.

Електрически крушки
Годишно европейците консумират 340 TWh електроенергия за осветление (еквивалент на жилищното потребление на Франция, Великобритания и Италия, взети заедно). С LED технологиите старата концепция за осветление чрез неефективни крушки е на път да се промени за добро. Осветлението ще бъде вграждано в стени и мебели, и ще трае десетилетия. Това е напълно различен подход и бизнес модел за производителите. Затова кампанията coolproducts иска:
• Забрана на старите неефективни лампи с нажежаема жичка и на халогенните крушки в края на 2012.
• Строги правила за екологичните характеристики на компактните флуоресцентни лампи (КЛЛ).
• Мащабна подкрепа за LED (светодиоди), така че те да се превърнат в основен начин за осветление до 2015 г.

Режим на готовност ( Standby)
Когато един компютър, телевизор или радио е в режим на готовност, той продължава да консумира енергия, при това - изненадващо голямо количество, като се има предвид, че уредът не е в употреба. Лоша практика е режимът на готовност да харчи десетки ватове, докато устройството не върши нищо. Добрата практика е да консумира почти 0 вата, а най-добрата – уредът да се изключва напълно, когато не се използва. \

ТВ декодери
Заради масовото преминаване към цифрова телевизия, в повечето европейски домове вече има TV декодер. Затова се налага:
• Бързо и строго ограничаване на консумацията на енергия от тези устройства.
• Задължително автоматично намаляване на консумираната мощност, когато устройството не се използва.
• Да се продават само устройства, които подлежат на рециклиране.

Няма коментари:

Публикуване на коментар