По материали на BioFach
Снимка: karrapa / istockphoto.com / oneco.biofach.de |
Зеленото е на мода - ако не като цвят, то поне като изработка на текстилните изделия с технологии щадящи околната среда и етични правила в производствените процеси. Към момента в Германия има над 100 марки за облекло, посветени изцяло на зелената философия.
Пионерите в сектора проправиха път и сега новодошлите марки могат да черпят от опита им, за да преминат изцяло на зелено от предишния си имидж, да създават дрехи с атрактивен дизайн за широката и младата клиентела. Еко облекла се продават в 40 специализирани магазина - два пъти повече от броя им през 2010 г.
Наблюденията показват, че повечето нови магазини се отварят в шопинг центровете и продажбите им нарастват. Търговците са убедени, че техните стоки ще се задържат по главните търговски улици. А експертите в момента обсъждат колко далеч ще достигнат тенденцията и чисто модния аспект в еко облеклата. "Взискателните клиенти искат модерен дизайн, от една страна, но от друга без да преследват всяка краткотрайна тенденция, която води до прекомерно потребление на облекла, защото вече няма да се носят през следващия сезон", обяснява експерта по еко-мода д-р Кирстен Брод. С това със сигурност е трудно да се балансира.
За да са наясно младите дизайнери с този въпрос, все повече и повече модни школи включват в учебните си програми часове по екология и етика и дори отделят цели курсове за обучение по зелена мода. Но какво отличава екологичните и етично произведени облекла от тези, които само се опитват да изглеждат такива? Достатъчно ли е да бъдат произведени от био суровини? Или багренето и печата също трябва да бъдат еко? Има ли значение справедливото заплащане за труда на шивачките в края на производствената верига? Както търговците, така и всички потребители, когато купуват трябва да бъдат информирани обективно и коректно, за да могат да разграничават измежду всички тези аспекти.
Наскоро в доклад на Greenpeace, озаглавен "Dirty Washing", беше публикувано колко опасни вещества все още се използват в текстилната промишленост в някои азиатски държави. Това беше констатирано и за компании, които се обявяват като използващи екологични и устойчиви процеси.
29% повече памучен текстил от справелива търговия
Проучване на тенденциите за 2011 показва, че за днешните потребители не е достатъчно само материята да бъде органична. Облеклото трябва да бъде не само екологично, но също така произведено в условията на социално съвместими условия. Органично плюс справедливост - но в момента не всичко е такова. Продажбите на памучен текстил от справелива търговия окуражаващо нарастват с 29% през 2010 г. През този период са били продадени общо 2.6 милиона броя такива дрехи като само 15% от тях са били и от органичен памук.
Според запознатите, бъдещето принадлежи на облеклото, което щади околната среда и хората и на марките с високи стандарти в тези два аспекта какъвто е например глобалния стандарт за текстил (GOTS). Почти 3000 компании вече са сертифицирани по този стандарт. Много компании също се борят за най-добрия IVN сертификат, върхът на стандарта Internationaler Verband der Naturtextilwirtschaft (IVN – Международна асоциация на Естествената текстилна промишленост). Тази асоциация разработи вече много строги стандарти и за кожите, като първите компании, които ще бъдат сертифицирани съгласно тези нови изисквания ще имат такъв знак от 2012 г. При кожата има екологични проблеми от различно естество, но най-основния е използването на тежкия метал хром за тонирането й.
Индия е най-големият доставчик на органичен памук в света
На Текстилния Форум на BioFach в началото на 2011 година се дискутираше кои влакна ще бъдат хитови на еко-текстилния пазар. Въпреки че органичния памук е много успешен, първоначалния му главоломен ръст вече е история. За периода 2010-2011 год. нетоксичната реколта е 210.000 тона, което е равно на един процент от общия пазар на памук. По-голямата част от органичния памук в света идва от Индия, Страна на годината в BioFach 2012.
Има и други естествени влакна, за които с гордост може да се каже, че са с отлична оценка на жизнения цикъл. Дизайнерите и производителите на материали постоянно търсят иновативни алтернативи. Те вече започнаха да използват растителни влакна като коноп, лен и необработен (суров) памук, но също така и животински влакна като сурова вълна, коприна и висококачествена космена материя, които се добиват органично. Според експертите, обаче, традиционните познания за обработката на тези влакна тук не важат, a и има доста проблеми със сертифицирането на малките стопанства и дивите животни.
Въпреки всичко, много производители на естествен текстил предпочитат вискозните (полу-синтетични) материи като Tencel или рециклираните влакна от полиестер, които се харесват главно на големите производители на маркови спортни или връхни дрехи. "По принцип, гардеробът на утрешния ден със сигурност ще включва цяло гама от материи. Освен това са нужни големи усилия за да се намерят по-екологични препарати за производството на дънки или пък бои и щампи, щадящи околната среда", казва д-р Кирстен Брод. Така че ситуацията продължава да бъде интересна.
Друга индикация за разрастващия се пазар, която със сигурност е малко необичайна е, че организациите за защита на околната среда, потребителските центрове и лабораториите за тестване на продуктите проверяват много по-често дали еко-модата действително дава реални обещания. Според Брод "Прозрачността е основен приоритет, спотайването в шоурума тук не работи. Еко-модния сектор е добре подготвен в това отношение, тъй като това винаги е било част от имиджа му, предоставяйки информация за това как и къде се произвеждат продуктите."
По време на BioFach през февруари 2011 г.Текстилното изложение зарадва посетителите си с 44 зелени марки от девет държави и обещава още по-магнетично представяне от 15 до 18 февруари 2012 г., когато водещото в света международно изложение за био сектора ще се състои отново в Нюрнберг. Очаква се това събитие да привлече около 2500 изложители и 44 000 търговски посетители.
Няма коментари:
Публикуване на коментар